Veel kinderen tekenen graag. Vrije tekeningen, dus tekeningen zonder vooraf afgesproken thema, en met verschillende kleurtjes gemaakt kunnen ons ontzettend veel vertellen over hoe het met je kind gaat. Zonder het te weten vertellen kindertekeningen ons over wat er in je kind omgaat en waar ze mee zitten. Dingen als kleur- en vormgebruik en waar ze zaken op het papier zetten zijn interessant om naar te kijken. Door middel van bovenstaande tekening neem ik jullie mee in het lezen van kindertekening.

Voor ik naar een tekening ga kijken vraag ik altijd de artiest waar ik precies naar kijk. Ik kan er poppetjes in zien, maar als de artiest zegt dat het dino’s zijn dan is dat belangrijk om te weten. Daarnaast is de leeftijd van het kind van belang.Deze tekening werd getekend door een zesjarig meisje. Ze tekende een meisje, met kleedje aan, die op de grond staat. Een tekening is altijd een momentopname, deze tekening is eind maart (2020) getekend.  In deze analyse richt ik mij alleen op het poppetje vandaag.

Het hoofd en de romp zijn aan elkaar getekend. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het romp gedeelte uit 2 delen bestaat. Vanuit de artiest weet ik dat het onderste gedeelte een rokje voorstelt. Kinderen die hoofd/romp gescheiden tekenen hebben een bepaalde mate van zelfbewustzijn, ze beseffen zich dat hoofd, lijf en benen los van elkaar staan. Kijkend naar het gezicht valt de grote neus met neusgaten onmiddellijk op, bij navraag bleek dat dit kind verkouden was toen de tekening gemaakt werd en door al het nieuws omtrent het Coronavirus was is het aannemelijk dat ze er meer dan normaal op gewezen is haar neus te snuiten/schoon te houden. Onder de neus een grote lachende mond. Dit kind kent verschillende emoties en kan dat correct overbrengen op papier. Lachen is positief en dat komt overeen met de uitleg die ik vooraf kreeg over deze tekening. Onder de ogen zijn nog twee rondjes getekend. Bij navraag blijken dit blosjes te zijn. Volgens moeder had zij het daarover gehad met haar dochter. Ze had een compliment gegeven over de blosjes op de wangen na het buitenspelen een paar dagen eerder. Mooi om te zien dat dit een aantal dagen later, door middel van een tekening, terug komt. De oren zijn vrij groot getekend, hoewel bedenkt door haar. Grote oren staan vaak voor graag alles willen horen, meeluisteren. Het poppetje heeft veel haar. Dat staat voor een druk hoofd. Piekharen of streepjes die vanuit het hoofd omhoog wijzen vaak op ‘activiteit’ in het hoofd. Het kind is bezig dingen te verwerken of piekert over iets.

De handen zijn vrij laag getekend en hebben een rondje met daaraan drie vingers. Indien kinderen de leeftijd hebben bereikt dat ze, in principe, weten dat elke hand vijf vingers heeft, dan is het ontbreken van een aantal vingers op de hand vaak een teken dat iets ze uit evenwicht brengt. In dit geval waarschijnlijk de lockdown maatregelen die verband houden met het Coronavirus. De benen/voeten geven aan hoe dit kind in de wereld staat. De voeten zijn kort (wellicht komt dat door het kleedje?) maar staan op de ondergrond. Het ontbreken van voeten of het staan op één been kan betekenen dat het kind zich uit evenwicht voelt. In dit geval staat het poppetje echter met 2 benen op de ondergrond.

Er wordt steeds meer bekent over de symbolische werking van kleuren. Kleuren zijn er altijd geweest in de natuur en ook in ons lichaam (bijvoorbeeld: rood bloed, bruin van ontlasting en blauwe/ bruine/grijze ogen). Kleuren roepen emoties op en worden, mist kinderen ze vrij tot hun beschikking hebben, dan vaak ook bewust gekozen. De lievelingskleur van deze artiest is rood volgens moeder. Dit is terug te zien in het gebruik van die kleur in het poppetje. Rood staat voor liefde, voor gevaar, maar ook voor redding (brandweer, Rode Kruis). Het gebruik van de kleur rood in deze tekening staat waarschijnlijk voor levendigheid en warmte. De neus heeft als enige een andere kleur in het gezicht. Paars wordt vaak gebruikt voor magische dingen of als uitdrukking van passiviteit of verdriet. In dit geval zou de keuze voor de paarse neus onbewust gekozen kunnen zijn omdat de neus het centrum van de verkoudheid is en de reden van verdriet (verdriet omdat het kind zich ziek voelt). Blauw kent als kleur ook veel betekenissen. Dit poppetje is getekend met blauw haar, een niet dagelijkse kleur voor haar. Blauw wordt wel gebruikt als kinderen zich ziek voelen. In dit geval wellicht de verkoudheid? Ik zou het ook koppelen aan de betekenis van het haar, dat staat immers voor veel gedachten, wellicht houdt dit kind zich bezig met de gevolgen van de Corona uitbraak?

Hiermee kom je bij het laatste stukje van de analyse. Het verbinden van de verschillende elementen die ik gevonden heb over vorm- en kleurgebruik.  Ik ga aan de hand van de tekening doorgaans met ouders in gesprek en bespreek dan wat ik heb gezien en of zij dat herkennen of kunnen plaatsen. Bij dit kind bleek inderdaad dat de vragen omtrent Corona erg speelden (druk in haar hoofd, blauw haar en verkouden grote neus), maar tegelijk vind ze het ook fijn thuis (kleur rood van liefde, levendigheid) en grote glimlach op het gezicht.