Faalangst

Faalangst komt regelmatig voor bij kinderen. Je kind denkt zeker te weten dat hij/zij een taak niet kan en als je kind de taak dan toch uitvoert mislukt het. Je kind heeft gefaald. Zodra de taak voorbij is, is de angst ook over. Maar als je kind dezelfde taak nogmaals moet doen, keert de angst ook weer terug. Denk bijvoorbeeld aan de angst voor een examen, blokkeren voor een spreekbeurt, of situaties waarin een kind voor fysieke uitdagingen letterlijk verstijfd.

Wat gebeurt er nu eigenlijk?

De angst wordt niet veroorzaakt door een gebeurtenis zelf. Het is de interpretatie die een kind er aan geeft. Kinderen met faalangst gaan ten onrechte geloven dat ze dingen niet kunnen. Langzaam raken ze steeds meer het vertrouwen in zichzelf kwijt. Je kind wordt minder enthousiast en leerprestaties gaan omlaag. Dit bevestigt de overtuiging dat ze iets niet goed kunnen.

Hierdoor zal je kind minder snel nieuwe dingen proberen. Logisch, want als de normale dingen al niet lukken, kun je beter niet aan nieuwe dingen beginnen. Zo bouwt een kind steeds meer stress op. Sommige kinderen worden perfectionistisch en zullen extreem lang over bijvoorbeeld schoolwerk of een tekening doen. Bij andere kinderen zie je dat ze tot niets meer komen, ze blokkeren.

Kinderen vergelijken zichzelf van nature met vriendjes en klasgenoten. Als dezelfde taken bij hen wel lukken, zien zij hun overtuiging wederom bevestigd. In deze neerwaartse spiraal bouwt stress steeds verder op. Ook de onzekerheid neemt steeds verder toe. Leerprestaties gaan verder omlaag en de faalangst gaat in steeds meer situaties een rol spelen.

Opwaartse spiraal

Gelukkig is er iets aan te doen! In een korte training leer ik jouw kind de neerwaartse spiraal doorbreken. We bekijken de gebeurtenissen van een afstandje. Zo leert het kind dat zijn overtuigingen alleen in hun hoofd waar zijn.

We doorbreken niet helpende overtuigingen. Je kind realiseert zich dat de faalangst slechts gedachten zijn. In een korte tijd buigen we deze negatieve gedachten om naar gedachten die hen wel helpen. Dit combineren we met oefeningen waarmee zij in panieksituaties de controle terug kunnen krijgen. Door fysieke en mentale oefeningen kan je kind zich op deze momenten snel weer herpakken. Je kunt hierbij denken aan sterker gaan staan, ademhalings- en ontspanningsoefeningen.

Op deze manier wordt het steeds gemakkelijker om ook in andere situaties de rust te bewaren. Vanaf dit moment gaat een kind direct nieuwe succeservaringen opdoen. Hierdoor zal je kind ook weer nieuwe dingen durven proberen. Je kind realiseert zich dat het meer kan dan hij/zij denkt. Dit versterkt het zelfvertrouwen. Leren wordt weer meer ontspannen en leuk. Logisch dat ook de leerprestaties van je kind zullen verbeteren.

Tijd voor actie!

Herken je jouw kind in deze situatie? Help je kind de neerwaartse spiraal te doorbreken. Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek.