Corona. In 2019 kende maar een handjevol mensen het woord, terwijl het nu het woord van de dag is. Vorige maand konden we ons niet voorstellen dat we allemaal massaal thuis zouden moeten werken en de kinderen niet naar school zouden mógen. Maar inmiddels zit week 2 van het thuiswerken en lesgeven er bijna op. Het is bizar hoe snel alles is verandert door dat ene virus: Covid- 19. Voor ons als volwassenen is deze nieuwe, onzekere, situatie al bijna niet te overzien. Laat staan wat dit met een kind doet. Kinderen zien de onzekerheid, de angst bij volwassenen,  maar zijn niet bij machte om er iets aan te doen. Ook hun wereld staat op zijn kop: geen school, geen vriendjes, geen sporten of andere clubjes. Dit is nieuw voor iedereen. Er is geen vergelijkingsmateriaal, geen handleiding wat je doet als je land in ‘vergaande maatregelen’ zit en #blijfinuwkot trending is op social media.

We zitten dus al bijna twee weken thuis. De eerste balans kan worden opgemaakt.  Ik hoor van veel ouders dat ze deze hele situatie als pittig ervaren. Thuis werken, voor leerkracht spelen en continu op elkaars lip zitten. Het is ook niet niks he? Op social media wordt het al veel gedeeld, maar ook ik haal het hier graag nog even aan: Wees niet te streng voor jezelf! Een gezin, een job en sociale verplichtingen is onder normale omstandigheden al behoorlijk multitasken. In deze verwarrende en wellicht onzekere tijd waarin vele families elkaar omwille van de gezondheid langere tijd niet zien en er veel mensen met onzekere vooruitzichten thuis zitten legt dat nog meer druk op ouders.

Ook kinderen beginnen zich meer en meer te uiten. Waar het de eerste week nog leek op een verkapte vakantie, beseffen ze zich telkens meer dat de maatregelen waardoor ze niet naar hun sportclub, school of vriendjes mogen nog lang niet afgelopen zijn. En dan is thuis blijven opeens niet zo leuk meer als het eerst leek. Sommige kinderen zullen, wanneer ze tot dit besef komen, zich anders gaan gedragen. Dit gedrag kan behoorlijk storend zijn, zeker nu iedereen al zo op elkaars lip zit en we weten dat we dit nog even moeten volhouden. In deze gevallen is een één op één gesprek met het kind een goed idee. Probeer zonder oordeel te benoemen welke gedragingen je bij het kind ziet en vraag je kind of hij zelf begrijpt waarom hij zo doet. Veel kinderen zullen dit een lastige vraag vinden en dan mag u gerust helpen. Vraag wat ze missen, wat ze het liefst zouden willen doen maar nu niet kan. Laat ze hun hart even luchten en kijk dan samen naar wat er wél kan. Mist uw zoon zn voetbaltraining ontzettend? Kijk dan of je een potje kunt voetballen in de achtertuin of op de stoep (voordeel van deze periode, het is immers ook rustiger op straat!). Mist uw dochter haar vriendinnetjes van school? Kijk of ze via een online groepsgesprek (Skype, Messenger, WhatsApp) even met elkaar kunnen bijkletsen. Daarnaast kan het helpend zijn om met elkaar af te spreken dat iedereen tijd voor zichzelf mag hebben, dus dan jullie elkaar niet storen als ze op hun kamer zitten of bijvoorbeeld dat er tussen 14-16uur enkel individueel gewerkt/gespeeld wordt.

Kinderen spiegelen hun ouders. Dus als u relaxed bent zullen uw kinderen dat sneller overnemen. Het tegenovergestelde is helaas ook waar. Mijn advies is dan ook laat kinderen wel zien dat u zorgen heeft, want ze merken het toch wel. Maak de zorgen bespreekbaar op het niveau van uw kind: “Ja wij vinden het ook verdrietig dat we niet naar opa en oma kunnen, maar we doen het zodat we ze straks wel weer kunnen knuffelen.” Daarnaast raad ik aan om mét het kind op zoek te gaan naar oplossingen voor corona uitdagingen:  “Mama moet ook werken thuis, dat vindt ze lastig omdat jullie er ook zijn maar ze moet ook geld verdienen, hoe zou jij mama daarbij kunnen helpen?” Kinderen zijn onwijs inventief en kunnen met prachtige oplossingen komen. Als je kinderen betrekt bij de uitdaging waar jullie voor staan zul je zien dat ze zich ook meer betrokken gaan voelen bij het vinden van een oplossing.

Kinderen, en dan met name jonge kinderen, kunnen zichzelf nog niet de hele dag vermaken. Dus, naast ouder, leerkracht en thuiswerker kom de rol van entertainer er ook nog bij. Veel scholen geven wekelijks of dagelijks via verschillende kanalen leuke opdrachtjes voor de leerlingen. Geweldig natuurlijk! Maar mocht je kind het nou zo leuk vinden of heb je echt nog even nog wat tijd voor jezelf/ je werk nodig neem dan gerust eens een kijkje op mijn facebookpagina (https://www.facebook.com/palmcoaching) en Instagram (https://www.instagram.com/palm.coaching/) want daar deel ik sinds deze week mijn creatieve tips in coronatijden.

Mocht het allemaal totaal niet lukken en voel je de behoefte om even met iemand te sparren, dan mag je mij bellen. Ik ben bereid om een luisterend oor te zijn voor ouders en/ of kinderen. Laat me weten via een bericht als je hier behoefte aan hebt en dan plannen we het zo snel mogelijk (waar mogelijk dezelfde dag) in.